Każda firma istniejąca na rynku musi mieć elementy graficzne, które pozwalają klientom ją identyfikować. Taki system znaków graficznych, które stanowią symbole danego przedsiębiorstwa, stanowi identyfikację wizualną firmy. To, jak firma jest postrzegana przez klientów, zależy w ogromnej mierze od jakości elementów graficznych oraz stopnia ich rozpowszechnienia.
Tak samo sytuacja wygląda w sytuacji marki. Kwestie wizerunkowe są ściśle powiązane z pozycją firmy na rynku.
Jak kształtować wizerunek firmy i marki?
Przede wszystkim musimy sobie zdawać sprawę, że wizerunek marki, który dobrze sprawdza się w postaci tradycyjnej, czyli np katalogowej, nie za każdym razem musi cieszyć się równie dobrym odbiorem w wersji elektronicznej. Internet rządzi się własnymi prawami i wbrew pozorom jest bardzo wymagający. Niejednokrotnie wizerunek firmy lub marki musi być stworzony na nowo na potrzeby strony internetowej. W takich wypadkach bardzo przydatna jest księga znaku, która ułatwia pracę nad przystosowaniem symboli graficznych do potrzeb wykorzystania w sieci.
Często wykorzystywanym narzędziem, które pozytywnie wpływa na wizerunek marki, jest tworzenie stron dedykowanych konkretnemu produktowi. Są tak zwane witryny produktowe. Takie działania nie wymagają dużych nakładów majątkowych, a są skuteczne w budowaniu wizerunku oraz jego utrwalaniu. Trzeba sobie zdawać sprawę, że wersje papierowe materiałów reklamowych trafiają do docelowych grup klientów. W sieci taka kontrola jest ograniczona. A przy tym właściwie każdy użytkownik globalnej sieci może w intuicyjny i szybki sposób sprawdzić konkurencję. Witryna internetowa, jest zatem ważnym elementem dokonywania wyboru przez ewentualnych klientów. Wszystkie jej elementy powinny być szczegółowo przemyślane i dopracowane. Każda niedbałość będzie świadczyła o naszym nieprofesjonalnym podejściu.
Elementy wizerunkowe firmy są też wykorzystywane w kampaniach reklamowych. W kampaniach internetowych stosuje się na przykład tak zwane reklamowe banery. Powszechnie stosowany jest też mailing, czyli przesyłanie klientowi docelowemu materiałów reklamowych oraz utrzymywanie z nim stałego kontaktu. Bardzo dobry wizerunek w sieci przekłada się na większą rozpoznawalność firmy oraz marki.
Źródło: wizerunek marki.